Ahad, 26 Disember 2010

Krismas di rumah ku


Krismas datang lagi dan seperti biasa husband aku memang suka lah masak ayam turkey ni , walaupun dah masuk islam dah bertahun yang lalu husband aku masih suka nak ikut tradisi keluarga dia di hari krismas panggang ayam turkey ni , bukannya apa cuma ikut budaya kampung halaman dia . Pernah aku terfikir nak buka aja ladang ternakan ayam turkey ni sebab kalau beli kat pasaraya macam Giant, Tesco , Carrefour belum lagi pergi kat Bangsar Shopping Center harga ayam ni 5 kg mencecah sampai RM 100+++.

So berrmula dari situ aku pun mula lah buat research kat internet berkenaan habitat dan tingkahlaku ayam turkey ni kononnya nak bela lah ayam ni permulaan dalam 50 ekor dulu ker , research punya research then aku dapati pasaran ayam ni kat Malaysia tak berapa meluas cuma time krismas jer org kristian makan itupun tak semua makan ayam ni , pastu org india jer yg makan ayam ni tapi orang melayu memang jarang-jarang sekali makan. Setahun cuma sekali jer dapat jual ayam ni.

Ayam ni kalau nak buat masak kari ker memang tak berapa sedap sebab isi dia rasa kenyal dan tawar sikit sebab tu orang putih selalunya panggang jer ayam ni dan buat kuah brownie dan panggang kentang . Memang best kalau makan ramai-ramai.

Kat umah aku kalau dulu krismas siap ada pokok krismas lagi anak2 aku pun dah terikut-ikut
seronok sambut krismas sebab dapat hadiah yg uncle dia org bagi yg di letakkan bawah pokok tu. Dia orang teruja nak hias pokok krismas tu, tiap-tiap tahun anak- anak mula lah meminta hadiah itu dan ini.

Lama kelamaan aku pun mula sedar yg budaya kampung halaman husband ni tak perlu nak di layan lagi sebab nanti akan menjejaskan aqidah aku dan anak-anak , so untuk tahun ni aku cuma bagi dia masak ayam turkey jer and no pokok krismas macam tahun2 yg lepas dan hadiah tahun ni tak ada langsung disamping dapat nak jimatkan duit belanja sebab anak nak sekolah dan masuk asrama tak lama lagi .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan