Sabtu, 18 Disember 2010

Drakula hantu yang smart


Drakula sebagaimana kita banyak mendengarnya adalah penghisap darah yang merupakan tokoh utama rekaan ciptaan Bram Stoker dalam novelnya Dracula yang diterbitkan pada tahun 1897. Di tahun 2000an Drakula kembali dipopularkan melalui filem Van Helsing yang dibintangi oleh Hugh Jackman yang merubah petualangan Abraham Van Helsing (tokoh protagonis dalam novel Dracula) menjadi penuh dengan aksi dan menegangkan. Namun sesungguhnya tokoh sebagaimana banyak literatur Drakula adalah benar ada dan hidup nyata dialam dunia ini. Namun tentu saja tidak sama sebagaimana gambaran Bram Stoker.

Drakula kecil bernama asli Vlad Tepes (Vlad III). Lahir kir
a-kira bulan Disember 1431 M di Benteng Sighisoara, Transylvania, Romania. Ayahnya bernama Basarab (Vlad II). Lalu Vlad Tepes terkenal dengan sebutan Vlad Dracul, kerana keanggotaannya dalam Kumpulan Naga. Kumpulan Naga atau kira-kira adalah kasta ataupun Golongan waktu itu termasuk orde yang cukup disegani dan besar pengaruhnya, baik didalam negerinya ataupun keluar. Dalam bahasa Romania, "Dracul"bermaksud naga. Sedangkan akhiran "ulea" ertinya "kanak-kanak dari". Dari gabungan kedua-dua kata itu, Vlad Tepes dipanggil dengan nama Vlad Draculea (dalam bahasa Inggeris dibaca Dracula), yang bererti kanak-kanak dari sang naga. Vlad mungkin sebutan untuk kaisar, dinasti, raja atau sejenisnya dalam bangsa rumania dahulu. Drakula kecil hidup di kawasan-kawasan Wallachia, di mana mayat, darah pembunuhan, pembunuhan, dan kepala tanpa badan, atau sebaliknya badan tanpa kepala adalah pemandangan biasa pada saat itu.

Dibanyak negara di dunia terutama eropa barat, juga mengambarkan sosok drakula sebagai pembunuh kejam dan sudah banyak mengarah kepada sosok diluar manusia biasa atau cenderung seperti sosok manusia jadi-jadian, mungkin kerana pengaruh novel Stoker, walau dibanyak muzium-muzium, seperti bahasa Inggeris, Ireland, Jerman , Perancis menuliskan kisah-kisah kekejaman yang tidak ada kaitannya dengan novel karya Stoker. Kita banyak menemui tulisan, risalah, media dan lainya tentang kekejaman dan tragedi mengerikan yang dilakukan Vlad Drakula. Terutama negara-negara yang memang pernah menjalin hubungan sejarah dengan Vlad Drakula, seperti Jerman dan Turki.

Namun di Eropah timur, terutama negaran
ya, Vlad Drakula dipuji sebagai sebagai tokoh pahlawan dijamannya. Bahkan tidak segan beberapa galeri seni, mengatakan sosok Vlad Drakula adalah seorang normal sebagaimana para Raja-Raja dijamannya. Membunuh, membantai dan ritual penyiksaan adalah wajar, sebagaimana banyak dilakukan oleh para pemimpin-peminpin kerajaan pada ketika itu. Mereka mengagumi sosok seorang Vlad III sebagaimana Vlad-Vlad lain. Sempat tersiarpula, dijaman Vlad III Romania memasuki era keemasan, dengan banyak memenangi peperangan yang dipimpin langsung oleh Vlad III alias Vlad Dracula. Bahkan saat ini disinyalir, beberapa kaum di Romania, sibuk mengkampanyekan Vlad Drakula sebagai Pahlawan, setanding dengan para pahlawan dunia lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan