Rabu, 9 Mac 2011

Minggu tidak menonton TV


21 hingga 27 April - MINGGU TIDAK MENONTON TELEVISYEN

Mengapa tidak menonton televisyen?



Menonton TV telah menghabiskan masa yang sepatutnya diluang bersama-sama keluarga. Tabiat ini juga merupakan sebab utama berlakunya obesiti dalam kalangan orang dewasa dan juga kanak-kanak. Menonton televisyen yang berlebih-lebihan untuk tujuan rekreasi telah menyebabkan wujudnya gaya hidup suka berseorangan dan tidak banyak melibatkan aktiviti fizikal. Justeru ia tidak baik dari segi mental mahupun fizikal. MINGGU TIDAK MENONTON TELEVISYEN membantu dalam menaikkan kesedaran bahawa masa menonton televisyen perlu dihadkan kepada kurang daripada dua jam sehari. Di kebanyakan negara, kanak-kanak dan golongan muda menghabiskan mada antara 4 hingga 6 jam sehari menonton televisyen, bermain permainan video, atau menggunakan komputer untuk tujuan rekreasi.

Menutup televisyen memberi peluang kepada anda untuk berfikir, membaca, mencipta dan membuat sesuatu yang baru.

Siapakah yang perlu mengambil bahagian?

Kempen ini boleh disertai oleh sesiapa sahaja. Terdapat berjuta-juta orang di seluruh dunia yang mengambil bahagian dalam minggu tidak menonton televisyen. Kanak-kanak dan golongan dewasa, kaya dan miskin – tanpa mengira latar belakang dan lapisan hidup – mengambil bahagian melalui sekolah, institusi agama, kumpulan komuniti, keluarga dan individu-individu.

Minggu Tidak Menonton Televisyen Boleh Berjaya!

Berdasarkan bancian yang dilakukan oleh Sekretariat Minggu Tidak Menonton Televisyen sebagai susulan kepada kempen yang dijalankan, didapati 90% daripada peserta tersebut berjaya mengurangkan menonton televisyen setelah menyertai kempen ini.

Kad Laporan

Sepanjang tempoh tersebut, peserta diminta mengisi Kad laporan untuk mencatatkan aktiviti yang dilakukan oleh anak-anak atau anda apabila tidak menonton televisyen.

Pada 27 April, kad laporan itu akan dikutip semula untuk dibuat analisis. Selain itu ibu bapa turut diminta berkongsi pengalaman mereka memantau aktiviti anak-anak apabila tidak menonton televisyen.

TUTUP TV DAN MULAKAN HIDUP ANDA

~~~~~~~~~~~~~~~~~



Alahai sunyinya hidup aku kalau tak dapat menonton tv, semua rancangan kegemaran aku ada tiap-tiap hari kat TV. Kalau Hari Tidak Berbelanja oklah boleh ikut tapi Hari Tidak Menonton TV belum tahu lagi.


5 ulasan:

  1. menonton tv pn ada baik dan buruknya..terpulang kt individu tersebut..=)

    p/s: thanks follow blog sy..sebagai balasan, sy dh letak blog ini kt ruang follower kt blog sy..=)

    ****KLIK GAMBAR FOTOGRAFI DISINI****

    ****KLIK ENTRI TERKINI DISINI****

    ****KLIK ENTRI TERHANGAT DISINI****

    BalasPadam
  2. kadang-kadang saje tengok TV ehehe.. :p

    BalasPadam
  3. kalau saya, kalau ada citer best kat tv, saya tengok, kalau takde, layan internet jer.... :)

    p/s: thanx sebab jadi rakan seMangga saya, saya dah follow blog awak, jom la singgah dan follow blog saya: http://sajanakcerita.blogspot.com

    BalasPadam
  4. eira lau xtgok tv.xpe lagi..p lau xbkak laptop,ase jggal ckit..hehe..p lau da bz sgt,mmg sah.sume xingat da..

    BalasPadam
  5. thanks akak coz jd follower blog sy yg ke 3...diulangi yg ke 3...hehe. nway sy dh follow blog akak. salam perkenalan..:)

    BalasPadam