Rabu, 2 Mac 2011

Tikus yang memerintah Kuil di India





Pernah dengar tak kuil yang menghormati dan memuja tikus . Lihat lah foto-foto ini.

Ianya mungkin terdengar seperti mimpi buruk bagi kebanyakkan negara tapi di kota kecil barat laut India di Deshnoke, ianya adalah tempat ibadah terkenal iaitu Rajastan's Karni Mata Temple.

Candi Hindu yang dibina oleh Maharaja Ganga Singh di awal tahun 1900-an adalah sebagai penghormatan kepada dewi tikus, Karni Mata. Hiasan marmar , emas dan perak ditemui pada garis panel pintu masuk dan lantai sebagai dekorasi seluruh kuil ini.

Namun setakat ini aspek yang paling menarik dari interior kuil ini adalah 20,000 ekor tikus aneh yang menduduki kuil ini . Haiwan-haiwan suci ini dipanggil kabbas, dan banyak orang melakukan perjalanan jarak jauh untuk memberikan penghormatan kepada tikus-tikus di kuil ini.

Legenda menyatakan bahawa Karni Mata, seorang ibu pemimpin mistik dari abad ke-14, adalah jelmaan Durga, dewi kekuasaan dan kemenangan. Pada beberapa tahap semasa hayatnya, anak dari salah satu kaumnya meninggal. Dia berusaha untuk membawa kembali anak itu ke dunia sebenar dan telah diberitahu oleh Yama iaitu dewa kematian bahawa dia telah berinteraksi dengan si mati.

Karni Mata memutuskan kesepakatan dengan Yama semenjak dari itu semua orang yang mati dia akan dilahirkan semula sebagai tikus sampai mereka boleh dilahirkan kembali ke syurga.

~~Sumber National Geographic~~


Ainul ada tengok rancangan ni kat Astro . Pengikut Hindu yang percaya pada tikus-tikus ini akan berkongsi makanan seperti pisang , setiap kali tikus ni mengigit pisang maka dia pun akan mengigit pisang tu jugak manakala susu yang di minum oleh tikus-tikus ni akan di minum pula oleh pengikut tersebut dan di basahkan pada rambunya.

Kadang-kadang terfikir juga saya bukankah tikus ni pembawa penyakit dan ditakuti oleh seluruh dunia tapi dalam rancangan itu menyatakan setiap kali pengikut agama tersebut sakit mereka akan pergi ke kuil untuk membiarkan diri digigit oleh tikut-tikus tersebut dan tidak lama kemudian penyakit tu akan sembuh..pelik !!!!

Manusia ni bila dah terlalu taksub dengan sesuatu perkara mereka dah tak dapat nak berfikir lagi contohnya macam pengikut Ayah Pin (kerajaan langit) tu sampai sanggup minum air basuhan kaki beliau power betul Ayah Pin ni so apa komen anda tentang hal ni ????

1 ulasan:

  1. tikus kan pembawa penyakit...macam mana la dorang boleh je bagi tikus2 tu gigit dorang kan..ish3,x paham la aku..

    BalasPadam