Isnin, 28 Februari 2011

Harga Barang Semakin Naik , Aku Semakin Tersepit

Rakyat tidak meminta subsidi dari kerajaan, malahan rakyat juga tidak tahu jika kerajaan memberikan subsidi. Melainkan subsidi yang diberikan secara langsung. Benarkah selama ini rakyat mendapat subsidi dari pelbagai jenis barang? Sebelum ini yang hanya disebut-sebut ialah subsidi petrol. Kini dipanjangkan pula kepada subsidi beras, tepung, gula dan macam -macam lagi.. mungkin satu masa nanti subsidi tol pakaian, air, api dan segala macam barang pula dijadikan alasan.

Jika benarlah kerajaan memberikan subsidi kepada barang-barang yang dikatakan mendapat subsidi kerajaan, cuba fikir dan bayangkan berapakah harga sebenar barang atau perkhidmatan tersebut jika tiada subsidi langsung. Jadi persoalannya yang perlu difikirkan, adakah benar wujud subsidi seperti yang dicangan oleh kerajaan? atau kerajaan yang sekarang memerlukan subsidi daripada rakyat untuk terus hidup dengan bermewah-mega?

Benarkah subsidi wujud? Bagaimanakah subsidi ini dijalankan? Siapa yang boleh memberikan bukti dan fakta tentang kewujudan subsidi? Adakah penyata kira-kira yang menunjukkan kewujudan subsidi? Atau, ianya hanya rekaan di atas kertas sebagai alasan untuk menjawab isu kenaikan harga barang keperluan.

Sumber Malaysia Today

Disebabkan kenaikkan harga barang secara perlahan-lahan duit kita semakin kecil kalau dulu duit RM 200 boleh beli stok dapur untuk sebulan tapi sekarang pergi Tesco, Giant atau carrefour dengan RM 200 dapat beli kurang dari separuh troli dalam 3-4 barang troli pun rata jer.

Pendapatan aku suami isteri adalah dalam RM 6K-7K sebulan tapi tiap2 hujung bulan duit dah kering. Kos sara hidup kat kl memang tinggi sewa rumah, belanja dapur, bil-bil , belanja sekolah anak-anak, minyak kereta, bayar hutang kereta, rumah , kredit kad dan lain-lain lagi.

Kad Kredit - Penggunaan kad kredit kami suami isteri dah lama henti penggunaannya cuma bayar hutang dia tiap-tiap bulan.

Rumah -Disebabkan kerja tentulah nak buat harta jadi beli lah rumah kalau nak beli rumah di kl terutama rumah teres tentu tak mampu harga melambung mahal tapi disebab teringin nak rumah teres terpaksalah beli di luar kl, bila beli di luar kl tentu susah nak tinggal kat rumah sendiri sebab nak berulang alik kerja jauh. Rumah yang di beli kena bayar kat bank tiap-tiap bulan dalam masa yang sama terpaksa menyewa rumah di kl satu pembaziran lagi.

Kereta - Kat kl tak pakai kereta pun susah sebab kat Malaysia public transport bukannya cukup kalau nak guna public tranport letih la!! kena tukar naik train pastu kena sambung naik teksi lagi. Tempat kerja kami suami isteri bebeza so mau tak mau kena ada 2 biji kereta.

Sekolah anak - Anak-anak bila semakin membesar lagi banyak belanja , nak bayar duit asrama, duit poket dia orang untuk sebulan dalam RM 60.00 X 3 = RM 180.00 itu untuk belanja sekolah belum lagi lain-lain belanja nak beli bukulah , kurikulum lah itu ini.

Bil-Bil - Tiap-tiap bulan bil letrik, air mesti kena bayar takan nak bergelap kot dan tak der air, astro mesti mau tengok , internet dah jadi kemestian zaman sekarang. Bil talifon , errm bil talifon rumah, talifon bimbit lagi , ada anak 3 orang makna nya top up kena bayar untuk 3 org termasuk diri sendiri so 4 orang lah. Budak-budak dia orang tau nak jer , aku dulu kalau mak abah kata tak der duit so tak minta lah lagi , tapi budak sekarang bukan macam tu yang dia orang tau nak jer.

Sejak dua menjak ni baru aku perasan dah lama aku tak beli kain nak buat baju kurung pergi kerja sampai aku pun dah lupa untuk beli untuk diri sendiri sebab duit asyik tak cukup jer . Kalau dulu tahun 1994 masa aku mula kerja hampir tiap-tiap bulan aku akan buat baju baru.
Kadang-kadang kesian juga tengok suami aku pergi kerja pakai baju-baju lama jer , di sebabkan tu aku sekali sekali pergi juga kedai kain beli kain untuk buat baju kemeja dia , suami aku jenis badan besar (org putih) so baju size dia kat shopping complex ni memang tak ada , terpaksa di tempah kos tempah baju pun bukan murah.

Disebabkan kerja hari-hari mengadap komputer cubalah nak cari side income kat internet sebab orang kata boleh buat duit dengan internet maka aku pun cuba-cuba lah buat blog ni tapi sampai sekarang tak der pun duit dari nuffnang....sedih.

3 ulasan:

  1. keadaan nampaknya semakin meruncing. ada ura-ura yg menyatakan negara kita sudah punya hutang yg banyak hinggakan aset negara juga telah berkurangan.

    ttg isu skrg saya tak nak komen. cerita pasal politik pun tidak.
    tapi kita kena rajin2 mintak kat Allah apa yg kita nak.
    belajar bersyukur dan sedar semuanya yg ada pada kita skrg ini adalah dtgnya dari Allah. bukannya datang dari pemerintah.

    BalasPadam
  2. bagi yg income 6-7k pun terasa tekanannya...bagai yang household income 6-7ratus???? Jgn kata golongan yg berpendapatan begini takde kat Msia ni...masih ramaiiiiiiii

    BalasPadam
  3. Thanks Ladfe & KM

    Salam Perkenalan..

    Ladfe : Didalam kita berusaha untuk menambah rezeki kita juga diminta untuk memohon kepada Allah Taala sesungguhnya Dia tidak meminta rezeki daripada kita tapi Dialah pemberi rezeki.

    KM : Memang ramai yang masih berpendapatan di bawah paras kemiskinan dan saya masih ingat lagi kebanyakkan Pembantu Pejabat di tempat kerja saya dulu tinggal di rumah setinggan jer dan dalam masa yang sama dia org mencari tanah2 haram kerajaan untuk di teroka dengan harapan bila kerajaan hendakkan tanah tersebut maka mereka akan mendapat pampasan dari kerajaan.

    BalasPadam