Khamis, 24 Februari 2011

Best nyer pergi London






Aku dari kecik lagi bercita-cita mengelilingi dunia bukannya aku bercita-cita nak belajar tinggi-tinggi pun . Kalau orang lain belajar pandai boleh pergi sambung belajar sampai ke luar negeri tapi aku sekolah pun tak tinggi , kalau jadi tentera ada mana-mana negara yang berperang boleh juga jadi anggota PBB berkhidmat ke luar negara seperti Somalia, Bosnia, Lubnan, Aceh dan banyak lagi. Memang dari bangku sekolah aku memang minat nyanyi lagu inggeris , petang-petang masa kat kampong aku akan duduk kat tangga depan rumah sambil buat kerja sekolah aku akan menghafal lirik lagu inggeris masa tu famous dengan Boney M, Abba, Air Supply, Bonnie Taylor dan macam-macam lagi lah.

Petang-petang kalau jiran sebelah tak dengar aku melalak memang tak sah dan satu lagi aku memang suka baca novel inggeris yang di alih bahasa atau aku curi baca novel cinta inggeris kakak aku punya bila dah baca tu aku mula lah berangan yang aku adalah watak dalam novel tu , program tv memang aku tak miss minat sangat drama inggeris dulu-dulu admire sungguh aku dengan hero-hero mat saleh masa tu. Sejak tu aku mula lah berangan-angan satu hari nanti mesti aku kawin dengan lelaki mat saleh dan duduk di negara sejuk wowww best nyer.

Masa dan keadaan berubah aku dah mula menginjak dewasa namun cita-citaku tak pernah padam untuk mengelilingi dunia sehinggalah aku kawin dengan lelaki melayu (skrg ex husband) tapi ex husband ku masa tu bukan kata nak melancong nak berjalan hari minggu pun tak mau …sedih aku, namun jodoh ku dengan dia pun tak panjang tapi masih bersahabat baik.

So aku terfikir macam mana lah nak pergi London atau Paris satu hari nanti atau paling dekat ke Singapura atau Thailand , rugi lah kalau tak dapat tengok dunia luar , secara kebetulan ada seorang mat saleh minat sangat kat aku seorang peladang di Australia, perkenalan internet hampir 2 tahun dia mengajak aku kawin dan menetap di ladangnya di Australia, mungkin dia menyangka aku terima lamarannya maka dia pun buatlah persiapan cat rumah, tukar sofa baru dan macam-macam lagi entah macam mana aku lak ubah fikiran sebab rasanya aku tak mungkin nak jadi isteri seorang peladang tambahan bila tiba musim mencukur bulu kambing biri-biri dia akan pergi ke ladang orang lain selama berminggu-minggu mengambil upah mencukur bulu kambing dan aku akan duduk di rumah menjaga ternakan dengan keadaan jauh dari jiran-jiran. Tiket kapal terbang telahpun dia tempah untuk aku ke sana namun akhirnya aku menghilangkan diri darinya tanpa khabar berita.

Aduh penat juga jadi penulis ni….banyak lagi nak citer.

Hingga akhirnya aku bertemu lagi dengan seorang mat saleh dari UK , hahaha hampir tercapai impian ku nak gi London ni , mat saleh ni dah berbelas-belas tahun duk kat Malaysia dan tak berhasrat nak balik menetap kat negaranya sebab dah jatuh cinta dengan Malaysia dan akhirnya di jatuh cinta dengan aku, perkenalan 2 bulan ajer dia terus nak masuk Islam dan ajak aku nikah jer , terus aku call abah di kampung , respon abah biasalah pergilah cepat isi borang nikah , bila nak nikah , kalau nikah nanti balik duk London ker, abah cakap oklah kalau dah suka …ermmmm itu lah kenangan arwah abah aku seorang yang sporting dan manja dengan anak-anak …aku rindu kat abah …moga abah bahagia disisi yang Esa.

Sebulan berkahwin suamiku bawa aku melancong ke Bangkok, Thailand selama 4 hari 3 malam duk kat Hotel 5 star huhuhu..best nyer dah 2 kali pergi sana, hehehe kelakar giler sebab aku berdebar masa first time naik air asia, masa tu aku macam budak kecik jer tambahan suamiku sungguh manja kan diri aku ni. Selepas tu dia bawa aku pergi Singapura dah 5 kali pergi sana.

Tahun lepas dia bawa aku pergi balik London jumpa family dia , selama 3 minggu dia sana tiap-tiap hari dia bawa aku keluar berjalan pergi merata-rata tempat , tapi sebelum pergi tu dia suruh aku cari kat internet dulu mana-mana tempat pelancongan aku teringin nak pergi so aku pun buatlah nota tempat-tempat aku nak melawat . Puas sungguh aku duk London ermmm kota raya London yang aku impikan dulu masa sekolah kini di depan mata. London sungguh gah dengan bangunan-bangunan nyer , masa ke Harrod, London aku masuk toilet masa kat toilet tu aku dengar suara seorang perempuan bercakap dengan anaknya “ nak berak ker” iskh ada juga orang Melayu , Malaysia kat Harrod ni …canggih.

Hujung tahun ni kalau ada rezeki mungkin husband nak bawa aku pergi Paris lak …yahoo bestnyer. Sekarang baru aku tahu kalau nak berjalan jauh carilah suami yang jauh boleh lah jalan-jalan ke kampung halaman dia lak lagi pun dah sifat orang putih suka merantau so bolehlah aku tumpang sekaki .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan