Khamis, 23 Disember 2010

Syukur


Tak ada paksaan untuk Anda lakukan hal ni. Kami mengajak anda untuk membina Diari Syukur untuk membuat Anda bersemangat, untuk membina rasa cinta dan untuk menimbulkan dorongan mahu berbakti dari dalam diri Anda.

Selain menyenaraikan 10 perkara yang Anda syukuri tiap hari, Anda boleh juga tumpukan fikiran pada 10 perkara lain yang Anda cukup syukuri tanpa perlu menulisnya. Hadirkan rasa berterima kasih pada Tuhan kerana diberi peluang untuk memiliki kesemuanya.

Orang-orang berjaya, walaupun kebanyakannya bukan beragama Islam,sering mengucapkan rasa bersyukur kerana diberikan peluang untuk mencapai tahap berjaya, seperti mana yang mereka capai hari ini. Jaranglah mereka kata seperti “kejayaan ini adalah hasil kerja keras saya”.

Tapi mereka akan kata “syukur dan terima kasih pada Tuhan kerana memberikan saya kejayaan ini, tahap ini berjaya dicapai hasil sokongan Anda dan juga hasil sokongan keluarga.”. Walaupun hakikatnya orang-orang berjaya dapat mencapai kejayaan hasil kerajinan berusaha, mereka mededikasikan kejayaan itu pada Tuhan dan pada orang-orang sekeliling.

Berikut adalah contoh Diari Syukur yang ditujukan khas dalam perhubungan sesama manusia, termasuk perhubungan cinta!

1.syukur kerana ada seseorang mencintai aku sekarang ini.
2.syukur pada Allah kerana menemukan seorang kawan yang menyokong aku
3.syukur pada Allah kerana menemukan aku dengan seseorang yang aku cintai
4.terima kasih Ya Allah, engkau menemukan aku dengan sinar cinta! syukur alhamdulillah
5.Ya Allah, aku bersyukur padamua kerana hidupku dihiasi cinta, syukur Ya Allah.
6.syukur pada Allah kerana kawan aku menolong aku hari ini.
7.syukur pada allah kerana ada kawan menolong aku,saat aku memerlukan.
8.syukur padamu Ya Allah kerana engkau menemukan aku dengan sahabat yang memahami aku.
9.Thank you Allah, engkau hampirkan aku dengan kawan-kawanku, thank you.
10.syukur pada allah kerana mengizinkan aku bergaul baik dengan semua orang, syukur, syukur.

Anda boleh gunakan berbagai perkataan untuk memanjatkan rasa kesyukuran Anda, gunakan perkataan seperti terima kasih, thank you, alhamdulillah,syukur.. kesannya tetap serupa.

Matlamat Anda mengucapkan rasa syukur adalah untuk berterima kasih pada Tuhan dan menghargai apa yang Anda miliki sekarang ini, bermula dari duit yang Anda ada, kerja Anda, kawan-kawan Anda, family Anda,pasangan Anda, kekasih Anda, blog Anda (jika ada),kereta Anda, harta benda Anda hinggalah ke sekecil-kecil perkara seperti makanan dan minuman Anda yang Anda telan setiap hari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan